Fried Rice

En av mine favorittretter fra Asia er stekt ris, og etter helgens kyllingmåltid hadde jeg masse deilig basmatiris til overs!
Så i går laget jeg en skikkelig porsjon med stekt ris.

20140407_202243_Android (2)

Lite tips, kjøp ris og østersaus på Asiatisk butikk, det smaker mye mer og setter en mer autentisk smak på maten.

Oppskriften er som følger:
2 store porsjoner

Risblandingen
3dl ris kokt og avkjølt over natten.
200g Scampi eller reker, grovhakket
200 smårettskinke eller annen skinke i terninger
1,5 Gulrot i terninger på ca 1x1cm
1/2 Løk grovhakket
1dl Grønne erter
2 Egg
1 fedd Hvitløk finhakket
1 liten Thai chili finhakket (kan sløyfes eller reduseres etter smak)
Salt og pepper etter smak

Saus
2 SS Østerssaus
1 SS Soyasaus
1 SS Fiskesaus
1/2 tsk sesamolje

Bland ingrediensene til sausen i en liten skål eller bolle, sett til siden.
Varm opp stekepanne, stek scampi/reker med hvitløk og chilien i ca 3min, ha de i en bolle og sett til siden.
Ha så i risen og la den steke på høy varme, rør om av og til.
Deretter har du i Gulrot, løk og erter, bland sammen og dra blandingen til den ene siden av pannen. Ha så i de to eggene, knus plommen og rør om, stek i litt under 1min, hakk det så opp til eggerøre og bland sammen med resten av risen.
Deretter har du i scampien, skinken og heller over sausmiksen, bland godt sammen og stek i ca 1min.
Smak til med salt, pepper og eventuelt soyasaus

Lykke til! 🙂

Dette innlegget ble publisert i Ris, Scampi, Skinke og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

